The Topic of Evolution in Mexican Socialist School (1930-1940)
DOI:
https://doi.org/10.48160/18532330me8.185Keywords:
evolution, education, textbooks, socialist educationAbstract
The topic of biological evolution is fundamental to both biology and science education. This paper advances some results of a broad research project that seeks to analyse both the presence and the state of the theory of evolution in Mexican textbooks of basic education, since the creation of the Ministry of Public Education in 1921, under a historical and philosophical perspective.
The study of the contents of evolution in textbooks from the history and philosophy of science has been little studied in Mexico. This paper focuses on an interesting period of particular importance in the educational history of Mexico: the project of socialist education, which was proposed and implemented briefly during the 1930s.
References
Academia Mexicana de Jurisprudencia y Legislación(1934),La proyectada reforma del artículo 3° de la Constitución: opinión de la Academia de Jurisprudencia y Legislación, correspondiente de la España acerca de la enseñanza socialista, México: Talleres gráficos Laguna.
AGN (1935), Sep Archivo, México: Instituto de Orientación Socialista.
Allchin, D. (2003),“Scientific Myth-Conceptions”, Science Education87(3):329-351.
Amundson, R. (1998), “Typology Reconsidered: two Doctrines on the History of Evolutionary Biology”, Biology & Philosophy13: 153-177.
Barahona, A. (2009),“Introducción del Darwinismo en México”, Teorema28(2): 201-214.
Beltrán, E., Rioja, E., Alcaraz, J., Ruiz, M., Miranda, F.e I. Larios (1952), Biología. Segundo curso para escuelas secundarias, México: Editorial Porrúa.
Bertomeu-Sánchez, J.R. (2015), “Beyond Borders in the History of Science Education”, en Arabatzis, T., Renn, J. y A. Simões (eds.), Relocating the History of Science, Dordrecht: Springer, pp. 159-173.
Bowler, P. (1988), The Non-Darwinian Revolution: Reinterpreting a Historical Myth, Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press.
Browne, J. (2009), “Looking at Darwin: Portraits and the Making of an Icon”, Isis100(3): 542-570.
Bybee, R.(1992), Evolution in Perspective: The Science Teacher ́s Compendium ,Arlington: National Science Teachers Association (NSTA) Press.
Cano, C. (1941), La educación pública en México desde el 1 de diciembre de 1934 hasta el 30 de noviembre de 1940, México: Talleres Gráficos de la Nación.
Cheng, Y. (2009), Creating the New Man: From Enlightenment Ideals to Socialist Realities, Honolulu: University of Hawaii Press.
Darwin, C. (1859), The Origin ofSpecies, 1stedition, London: Murray.
Darwin, C. (1861), The Origin ofSpecies, 3rdedition, London: Murray.
Dugés, A.(1878), Programade un curso de zoología, México: Justo Palencia.
Dugés, A. (1884), Elementos de Zoología, México: Oficina Tipográfica de la Secretaría de Fomento.
Fleck, L. ([1934] 1979), Genesis and Development of a Scientific Fact, Chicago: University of Chicago Press.
Genovés, S. (1959), “Darwin y la antropología”, Revista de la Sociedad Mexicana de Historia Natural20: 31-41.
Glick, T.F. (ed.)(1988), The Comparative Reception of Darwinism, Chicago: University of Chicago Press.
Glick, T.F., Ruiz, R. y M.A. Puig-Samper (eds.) (1999), El darwinismo en España e Iberoamérica, Madrid: Editorial CSIC.
Hernández, J.S. (1898), Conferencias científicas a los niños, México: Lib. Madrileña de J. Buxo y Com.
Herrera, A. (1904), Nociones de Biología, México: Secretaria de Fomento.
Hughes, L. (1951), Las misiones culturales mexicanas y su programa, París: UNESCO.
Hull, D.L. (1988), “Progress in Ideas of Progress”, en Nitecki, M.H. (ed.), Evolutionary Progress, Chicago: University of Chicago Press, pp. 27-48.
Jáuregui, R. (1955), Naturaleza y ciencias. Libro 5o., escrito para el sextoaño de las escuelas primarias, México: Editorial Patria.
Lamarck, J.B.P. (1809), Philosophie zoologique, Paris: Lamb Frye.
Ledesma, I. (2002),“La introducción de los paradigmas de la biología en México y la obra de Alfonso L. Herrera”, Historia mexicana52(1): 201-240.
Lyell, C. (1831), “Reply to a Note in the Rev. Mr. Conybeare’s Paper entitled ‘An Examination of those Phænomena of Geology, which seem to bear most directly on theoretical Speculations’”, The Philosophical Magazine9(49): 1-7.
Maldonado-Koerdell, M. (1959), “Linneus, Darwin y Wallace en la bibliografía mexicana deficiencias naturales. I. Primeras referencias a sus ideas en México”, Revista de la Sociedad Mexicana de Historia Natural20: 63-78.
Martínez, M. (1939), Zoología, México :Editorial Botas.
Moreno, R. (1984),La Polémica del darwinismo en México, siglo XIX: testimonios, Vol. 1, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Estudio de la Naturaleza para uso del 5º grado de enseMotts, I. eI. Calderón (1954), Estudio de la Naturaleza para uso del 5º grado de enseñanza primaria, 4ª edición, México: Imprenta Aldina Rosell y Sordo Noriega, S.R.L.
Niebla, G. (1985),La educación socialista en México (1934-1945), México: SEP.
Ochoa, C. y A. Barahona (2009),Forma versus función: Historia de la homología y la analogía, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Ochoa, C. y A. Barahona (2016), “La introducción del evolucionismo en México a través de los libros de texto de biología: Alfredo Dugès, Alfonso L. Herrera, Isaac Ochoterena y la revolución no darwiniana”, en Torrens, S. y A. Barahona (eds.), La introducción del evolucionismo en México, México: Universidad Nacional Autónoma de México, en prensa.
Olesko, K.M. (2006), “Science Pedagogy as a Category of Historical Analysis: Past, Present, and Future”,Science & Education15(7-8): 863-880.
Piñero, D. (1996), “La teoría de la evolución en la biología mexicana: una hipótesis nula”, Ciencias40: 13-17.
Raby, D.I. (1981), “La educación socialista en México”, Cuadernos Políticos29: 75-82.
Ramírez, J. (1878), “Origen teratológico de las variedades, razas y especies”, La Naturaleza (1877-1879) IV:235-247.
Turchetti, S., Herran, N. y S.Boudia (2012),“Introduction: Have We Ever Been ‘Transnational’? Towards a History of Science Across and Beyond Borders”, The British Journal for the History of Science45(3): 319-336.
UNESCO (2002), “Teaching and Learning for a Sustainable Future”. Accesible en: http://www.unesco.org/education/tlsf/mods/theme_d/mod20.html.
Vázquez, J.(1969),“La educación socialista de los años treinta”, Historia Mexicana18(3): 408-423.
Vicedo, M. (2012), “Introduction: The Secret Lives of Textbooks”, Isis103(1): 83-87.
White H.V. y R. Anchor (1979), The Enlightenment Tradition. Introduction, California: University of California Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Metatheoria – Journal of Philosophy and History of ScienceThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/